Publiekscampagne over liftopsluiting succesvol: “Vast in de lift? Geen paniek!”

Tijdens de Week van de Veilige Lift stond The Escapator, een lift van 12 meter hoog, midden op de Grote Markt in Haarlem. Kinderen én volwassenen slaken een angstkreet als de lift halverwege wordt vastgezet. Wat nu? Het antwoord op deze vraag is de boodschap die tijdens de campagneweek centraal stond: “Blijf rustig, druk op de alarmknop of bel de storingsdienst, en bevrijd nóóit jezelf!”
23-11-2015

Van 9 tot en met 15 november 2015 organiseerde het Liftinstituut de Week van de Veilige Lift, die aansloot op de jaarlijks terugkerende internationale Safety Awareness Week. Tijdens de campagneweek bracht het Liftinstituut de boodschap “Vast in de lift? Geen paniek!” bij heel Nederland onder de aandacht. Met een speciale website, een outdoor event en een seminar over het terugdringen van het aantal liftopsluitingen werd zowel het publiek als de branche breed geïnformeerd.

Liftopsluiting in cijfers
Hoewel www.vastindelift.nl opent met een humoristisch filmpje over twee personen die vastzitten in de lift, is liftopsluiting een serieus onderwerp. Dat blijkt uit de feiten en cijfers die op deze campagnesite te vinden zijn: 43 keer per dag zitten mensen vast in de lift met een totaal van 47.000 mensen per jaar. Eén op de vier Nederlanders heeft wel eens vastgezeten in de lift. Jaarlijks kosten liftbevrijdingen de Nederlandse samenleving in totaal ruim 10 miljoen euro.

Zelf bevrijden
Het meest verontrustende getal is dat 36% van de Nederlanders zichzelf zou proberen te bevrijden, zo blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau Motivaction. En dat is levensgevaarlijk! Voor het Liftinstituut geldt er daarom maar één juiste keuze: laat je altijd bevrijden door de storingsdienst of door mensen die daarvoor opgeleid zijn!

Jochem van Gelder vast in The Escapator
Tijdens de campagneweek, op 11 en 12 november, domineerde een 12 meter hoge liftinstallatie van Reco Special Products de Grote Markt in Haarlem. In samenwerking met ELSECO werd de lift omgetoverd tot een voor velen best spannende attractie: ‘The Escapator’. Zo ook voor presentator Jochem van Gelder die op 11 november officieel als eerste in The Escapator stapte: “Toen de lift al vrij snel na vertrek stilviel, zag ik in de stress niet gelijk de alarmknop, terwijl dat, begrijp ik nu, de beste en enige oplossing is. Stress doet veel met je. Je gaat om je heen kijken en gaat toch zoeken naar een oplossing. Al is die niet meteen de juiste. Na deze ervaring weet ik nu wel wat ik moet doen.”

Schoolklassen bezoeken EscapatorBezoek van schoolklassen
Na Jochem van Gelder durfden nog velen de rit in The Escapator aan. Dit outdoor event bleek een aantrekkelijke en succesvolle manier om de boodschap over te brengen! Door de brede aandacht in de pers kwamen velen naar de Grote Markt, waaronder hele schoolklassen.

Succesvolle campagne tegen liftopsluiting
De campagneweek is voorbij. Maar dat wil niet zeggen dat liftopsluitingen daarmee tot het verleden behoren, vertelt Koos van Lindenberg, voorlichter van het Liftinstituut. “We zijn blij dat we heel veel liftgebruikers in Nederland hebben bereikt met de boodschap: ‘Vast in de lift? Geen paniek! Blijf rustig, druk op de alarmknop en probeer nooit jezelf te bevrijden’.”

In gesprek met liftenbranche
“Maar het aantal opsluitingen dringen we daarmee niet terug. Nodig is dat de oorzaak wordt aangepakt. Daarom zijn we blij dat we met de liftenbranche het gesprek hierover voerden tijdens het seminar op 12 november. En dat blijven we doen. Dit om ervoor te zorgen dat met name de kwaliteit van de liftdeuren verbeterd wordt en dat niet bezuinigd wordt op onderhoud. Uit onderzoek blijkt namelijk dat dit de belangrijkste oorzaken van liftopsluiting zijn.”