Webportal Liftinstituut uitgebreider en gebruikersvriendelijker

Sinds 2010 heeft het Liftinstituut een webportal waarmee klanten elektronisch rechtstreeks toegang hebben tot hun keuringsdocumenten. De informatie op dit portal is inmiddels uitgebreid en gebruikersvriendelijker geworden. Ook is de informatie nu toegankelijker.
18-09-2013

Bij deze upgrade is bewust een aantal klanten betrokken die destijds ook hebben meegedacht over de opzet van het webportal. Richard Vos, salesmanager bij het Liftinstituut, vindt dit niet meer dan logisch: “Zij werken immers met het systeem. Daarom hebben we hen gevraagd naar hun ervaringen, of ze nog zaken in het portal misten en om input te geven voor verbeteringen.’’

 

Zaken aangepast naar aanleiding van evaluatie

Uit deze evaluatie bleek dat klanten het lastig vonden dat bij de ‘uitgebreid-zoekenfunctie’ naar keuringsgegevens niet op locatie gezocht kon worden. Met name voor grote beheerders was dit een bottleneck. Ook gaven ze aan dat de keuringsrapportnamen duidelijker konden, zodat ze sneller het rapport kunnen vinden waar ze specifiek naar op zoek zijn. Vos: “Beide zaken zijn nu aangepast, waardoor de klanten sneller en gerichter informatie kunnen ophalen en terugvinden. Daarnaast hebben we de benamingen van de verschillende kolommen op het portal aangepast en duidelijker gemaakt.’’

 

Andere nieuwe functionaliteiten

Nieuw op het portal is ook dat wordt aangegeven wanneer de laatste keuring van een installatie heeft plaatsgevonden en wanneer de volgende keuring aan de beurt is. De exacte keuringsdatum wordt apart, bij de aankondiging van de keuring, doorgegeven. Nieuw is eveneens dat er ook rapporten van onderhoudschecks op staan als klanten die laten uitvoeren in het kader van de VIP-keuring. Vos: “Voor eigenaren van liften is een nieuwe functionaliteit dat ze bestanden uit het portal kunnen exporteren naar Excel en zelf kunnen bewerken. Met name voor eigenaren die meer dan dertig liften in beheer hebben heeft dit meerwaarde. Ze kunnen deze download dan gemakkelijker vergelijken met hun eigen gegevens. En als er iets niet klopt, kunnen ze dit aan ons doorgeven en passen wij de gegevens aan.’’

 

Wat blijft hetzelfde?

Wat niet verandert, is dat er op het webportal historie van keuringen terug te vinden is. Vos: “Het gaat hierbij om keuringsrapporten en informatie over certificaten. Ook krijgen op het webportal aangesloten klanten automatisch, als een nieuw document op het webportal wordt geplaatst, bericht hiervan via een mail. Daarnaast blijft de mogelijkheid bestaan om – naast het elektronisch beschikbaar stellen van keuringsdocumenten – deze documenten per mail en per post te ontvangen, als de klant hier de voorkeur aan geeft. Ook daarbij geldt dat we rekening houden met de wensen van de klant.’’

Ook toegang tot het klantportal? Vraag het gelijk aan.