Anouk van Eekelen en Liftinstituut introduceren gedragsregels voor de lift

Sterk ruikende medepassagiers, mensen die hardop bellen alsof er niemand bij ze in de lift staat, en personen die geen afstand weten te houden. Volgens de Nationale Liftmonitor is een rit met de lift daardoor niet altijd aangenaam. Maar liefst 42% van de ondervraagden geeft zelfs aan gedragsregels te willen. Reden voor het Liftinstituut om etiquette-expert Anouk van Eekelen te vragen om basisregels voor de lift op te stellen. Op de speciale site www.liftetiquette.nl staan ze op een rij.

Volgens Van Eekelen zijn de liftetiquetteregels niet belerend bedoeld: “We geven niet alleen aan wat wel en niet hoort in de lift, we geven mensen ook een handreiking hoe ze zich meer op hun gemak kunnen voelen in de lift. Iedereen kent wel dat onbehaaglijke gevoel in de lift. Wat zeg je? Welke kant kijk je uit in de lift? Met onze handreiking weet je welk gedrag prettig overkomt.”

Zakelijk in de lift
Van Eekelen: “Bij bedrijven valt me altijd op hoe ongemakkelijk het zwijgen is als je als bezoeker in een lift met medewerkers stapt. Door mijn ‘do’s en dont’s in business’ onder je personeel te verspreiden, kun je als organisatie ook in de lift je klantgerichte instelling waarmaken. Zorg bijvoorbeeld voor een ‘conversation piece’ in de lift, zoals de voorpagina van een krant of een poster met etiquetteregels. Zo heb je iets om het gesprek gaande te houden”, aldus Anouk van Eekelen.

Liftetiquette top 5

  1. It doesn’t hurt to say hello. Staat er al iemand in de lift waar je instapt? Een begroeting is wel zo aardig.
  2. Ga niet te dicht op een ander staan. Gun je medepassagiers de ruimte.
  3. Eet en drink niet in de lift. Dit wordt als onhygiënisch ervaren.
  4. Geef het duidelijk aan als je wilt uitstappen. Duw niemand in de rug, maar vraag of je erlangs mag.
  5. Zware gesprekken? Bewaar ze voor buiten de lift. Zo breng je je medepassagiers niet in verlegenheid.

Een aangename en veilige rit
Als nationale liftkeuringsorganisatie werkt het Liftinstituut graag samen met Anouk van Eekelen. Bas Mulder, algemeen directeur Liftinstituut, legt uit: “Natuurlijk richten wij ons met onze organisatie hoofdzakelijk op de liftveiligheid, maar een aangename rit met de lift vinden we ook belangrijk voor de liftgebruiker.”

  • Alle liftetiquetteregels staan op www.liftetiquette.nl.
  • Naast de gedragsregels heeft het Liftinstituut ook specifieke regels voor veilig liftgebruik opgesteld. Deze zijn te vinden op www.liftveilig.nl.