Alle informatie van het Kennisseminar Modificatie­keuringen op een rij

Tijdens het kennisseminar Modificatiekeuringen legde Liftinstituut de belangrijkste veranderingen rondom de modificatiekeuring aan de liftbranche uit. Op deze pagina delen we de belangrijkste informatie en documenten van de bijeenkomst en een video waarin Liftinstituut-expert Marc Jeuken de veranderingen nog eens toelicht.

  • Tabel C vervalt.
    In 2026 publiceert de Stichting Beheer Certificatie Liften (SBCL) het nieuwe Keuringsschema Liften. Een belangrijke wijziging hierin is dat het Schema niet langer voorschrijft in welke situaties een modificatiekeuring moet worden uitgevoerd, zoals dat in het huidige Schema in Tabel C is opgenomen. Door de toenemende complexiteit van liften is een eenvoudige checklist, zoals Tabel C, niet langer toereikend
  • Een risicoanalyse komt ervoor in de plaats.
    Bij liftaanpassingen en -moderniseringen moet vóóraf een risicoanalyse worden uitgevoerd. Dit wordt in het algemeen gedaan door het liftonderhoudsbedrijf dat de modificatie uitvoert. Het bedrijf moet vaststellen welke wijzigingen een klant wil laten uitvoeren, wat de gevolgen daarvan zijn voor de rest van de liftinstallatie en dat er een modificatiekeuring moet plaatsvinden.

    Bij de aanvraag van de modificatiekeuring moet het liftonderhoudsbedrijf aangeven wat de toetsingskaders zijn. Zijn de aanpassingen bijvoorbeeld conform de originele vervaardigingsvoorschriften? Of zijn ze bijvoorbeeld in overeenstemming met het typeverslag dat van toepassing is?

    De nieuwe werkwijze sluit aan bij het Warenwetbesluit liften, waarin de verantwoordelijkheid om een CBI de lift te laten keuren, primair ligt bij degene die de lift voorhanden heeft. Die verantwoordelijkheid ligt niet bij het CBI.
  • De extra inspanning biedt de liftindustrie ook voordelen.
    Door in een vroeg stadium het EU-typecertificaat of EU-ontwerpcertificaat en bijbehorende rapport te betrekken in de risicoanalyse, kunnen onderhoudsbedrijven mogelijke problemen vooraf signaleren. Dit verkleint de kans op afkeur bij de keuring, vertraging in de oplevering en onverwachte extra kosten. Bovendien kan uit de risicoanalyse blijken dat het soms verstandiger is een wijziging niet door te voeren.

Bekijk hier de presentatie

  • Welke wetgeving geldt er rondom de modificatiekeuring?
  • Wat verandert in het nieuwe Schema Liften 2026?
  • Waarom maakt Tabel C plaats voor de risicoanalyse?
  • Waaraan moet de risicoanalyse voldoen en welke hulpmiddelen zijn er?
  • Wat is de rol van het liftboek en welke documentatie moet aanwezig zijn?

Marc Jeuken, productmanager inspectie bij Liftinstituut, beantwoordt 19 veelgestelde vragen over de veranderingen rondom de modificatiekeuring. Daarnaast behandelt hij ook verschillende voorbeelden.

Welke wetgeving ligt ten grondslag aan modificatiekeuringen?

De basis is het Warenwetbesluit liften (WWBL). Dit besluit schrijft voor dat een lift na elke reparatie of wijziging vóór ingebruikneming moet worden gekeurd door een NL-conformiteitsbeoordelingsinstantie (NL-CBI). Daarnaast geldt de Europese Richtlijn liften, die essentiële veiligheid- en gezondheidseisen bevat.

Wat verandert er in het nieuwe Schema Liften 2026?
  • Tabel C verdwijnt, omdat deze niet meer bij de huidige praktijk past. Door de toenemende complexiteit van liften, afwijkingen van normen en nieuwe technieken is een vaste lijst niet toereikend
  • Installateurs zijn verplicht vooraf een risicoanalyse op te stellen.
  • Bij de aanvraag van een keuring moet de aard en omvang van de wijziging worden beschreven.
  • Het liftboek moet de oorspronkelijke gegevens én documentatie van nieuwe componenten bevatten.
Wie is verantwoordelijk voor de risicoanalyse?

De partij die de wijziging uitvoert – meestal het liftonderhoudsbedrijf – is verantwoordelijk voor het opstellen en beschikbaar hebben van de risicoanalyse.

Hoe ziet een risicoanalyse eruit?

Een risicoanalyse kan variëren van een eenvoudige notitie in het liftboek tot een uitgebreide analyse volgens bijvoorbeeld NEN-EN-ISO 14798. De uitkomst bepaalt of een modificatiekeuring nodig is. De voormalige Tabel C blijft in een geactualiseerde vorm bestaan als hulpmiddel bij de analyse, maar is niet meer limitatief.

Wat moet er in het liftboek staan?
  • De oorspronkelijke gegevens (zoals bouwjaar, norm of typecertificaat).
  • Documentatie van de wijziging en nieuwe componenten.
  • Eventueel de risicoanalyse en alternatieve maatregelen als niet aan de oorspronkelijke voorschriften kan worden voldaan.
Wat zijn de voordelen van de nieuwe aanpak rondom de modificatiekeuring?
  1. Betere aansluiting op de wetgeving.
  2. Duidelijkheid over verantwoordelijkheden.
  3. Meer ruimte om moderne technieken en afwijkingen te beoordelen.
  4. Minder kans op afkeur, vertraging en extra kosten.
Wat is een modificatiekeuring precies?

Een modificatiekeuring is de toetsing door een NL-conformiteitsbeoordelingsinstantie, zoals Liftinstituut, of een gewijzigde of gerepareerde lift nog voldoet aan de geldende vervaardigingsvoorschriften, afhankelijk van het bouwjaar van de installatie.

Wat is de rol van een NL-CBI?

Een NL-CBI zoals Liftinstituut beoordeelt met een modificatiekeuring of de lift na de wijziging nog voldoet aan de voorschriften. Daarbij wordt rekening gehouden met de fysieke staat van de lift en het veiligheidsniveau zoals vastgesteld bij de laatste keuring.

Mijn Liftinstituut - al uw keurings­informatie inzichtelijk

Het klantportaal Mijn Liftinstituut biedt u inzicht in uw keuringsrapporten, certificaten en liftgegevens. Heeft u nog geen toegang tot ons portaal? Vraag uw accountmanager naar de mogelijkheden.

keuringsinformatie vanaf 1 juni 2024

Werk in uitvoering

We bouwen momenteel nog aan ons klantportaal. Mist u bepaalde informatie? Vraag ernaar bij uw account­manager.

keuringsinformatie tot 1 juni 2024