Hali Liften uit Amsterdam is over 2023 de grootste stijger onder liftonderhoudsbedrijven als het gaat om minder afkeur en minder keuringspunten bij liftkeuringen. Het liftonderhoudsbedrijf steeg van plek 13 naar 7 en groeide van 26,5 procent naar 29 procent schone rapporten. Het afkeurpercentage zakte van 5,7 procent naar 3,7 procent. Hans Merlijn, directeur: “Die verbetering is goed te verklaren. Vorig jaar zijn er veel interne veranderingen geweest die duidelijk een positieve invloed hebben op onze resultaten. Deze oorkonde is een mooie bevestiging dat we de goede kant op gaan.”
‘In een wereld van ups-and-downs houden wij je veilig’, kopt de website van Hali Liften. Het lijkt wel een figuurlijke verwoording van de wereld van Hali Liften, want de afgelopen jaren waren er ups en downs. Gelukkig overheersen de laatste tijd de ‘ups’. Hans: “Wegens persoonlijke omstandigheden is mijn zoon anderhalf jaar geleden, toen directeur, in goed overleg teruggetreden. Het ging al een tijdje minder goed met Hali Liften. E-mails werden niet altijd op tijd beantwoord en keuringspunten niet tijdig opgepakt. We boden onze klanten niet de service en kwaliteit die wij beloofden.”
“Toen mijn zoon niet meer in staat was zijn werk uit te voeren zoals hij wilde, heb ik besloten met dezelfde medewerkers door te gaan en de handschoen weer op te pakken. Hali Liften is een bedrijf met een familiecultuur en dus verkocht ik het bedrijf niet. Nee, ik besloot de schouders eronder te zetten en samen met de collega’s Hali Liften weer uit de dip te krijgen. Als directeur ben ik met iedereen in gesprek gegaan. Zeg maar wat er fout gaat, wat beter moet. Wees vooral open en eerlijk, alleen dan komen we verder. En nu, anderhalf jaar later, zijn we weer een gezond bedrijf. We groeien weer wat klanten, opdrachten en medewerkers betreft. En de techniek van liften blijf ik altijd uitdagend vinden. We gaan de goede kant op!”
Loyale klanten
Hali Liften mag rekenen op veel loyale klanten. Hans: “We hebben nu zo’n 670 onderhoudscontracten. In de roerige tijden zijn er zeker klanten weggegaan. Begrijpelijk, maar gelukkig zijn de meeste ons trouw gebleven. Voor mij staat de klant bovenaan en dat gevoel krijgen ze van ons. Ik voel me een butler in het liftwezen. En dat gevoel breng ik over op de medewerkers. Maar, er zijn ook grenzen. Is de klant onfatsoenlijk tegen onze medewerkers? Dan mogen ze een bezoek van mij verwachten. En indien dit niet leidt tot verbetering van het gedrag van die klant, dan beëindig ik persoonlijk de samenwerking. En dat laat ik ook de keurende instantie ook weten.”
Ook bestaande klanten mogen op openheid en eerlijkheid rekenen. Hans: “We gaan niet zes keer per jaar onderhoud doen, als het niet nodig is. Want als een lift niet veel rijdt of weinig stopplaatsen heeft, kun je de onderhoudsfrequentie echt wel verlagen. Je hoeft immers niet te stofzuigen als er geen stof ligt. Daar zijn we eerlijk in. Onze klanten zitten voornamelijk in de Randstad. Dat wil niet zeggen dat we nieuwe klanten uit Groningen of Limburg niet accepteren. Maar we vertellen ze wel dat als we alleen een zekering moeten komen vervangen, we daarvoor wel vier uur moeten rijden. En dan wordt die zekering wel een hele dure. Maar uiteindelijk is het de keuze van de klant om voor ons te kiezen.”
Keuringsrapporten
Met een afkeuringspercentage van 3,7 procent ligt Hali Liften ver onder het landelijk gemiddelde van 7,9 procent. Daarnaast is de daling van 5,7 procent in 2022 naar 3,7 procent in 2023 aanzienlijk. Rob Blok, leidinggevende ombouw: “Dat komt, omdat we de keuringsrapporten direct aan de onderhoudsbon koppelen. Zo raken de keuringspunten niet in de vergetelheid en wordt het in het volgende onderhoud meegenomen. We maken nog altijd gebruik van het logboek, maar daar kijkt niet altijd iedereen in. Of dat gebeurt pas bij het onderhoud, maar dan is het te laat.”
Ook Hali Liften ervaart dat de spreek-luister-verbinding vaak een afkeuringspunt is. Rob: “We gaan nu al zoveel mogelijk over van 2G naar 4G. Iedere week vervangen we wel een spreek-luisterverbinding. Dat voorkomt heel wat afkeuringen in de toekomst. Ook nemen we in de onderhoudsbonnen mee of de stuitbuffer de verplichte CE-markering bevat. We adviseren de klant deze dan bij een volgend onderhoud te laten vervangen. Zo kunnen we afkeuringen voor zijn. We vervangen overigens niet zomaar onderdelen. Als een onderdeel gerepareerd kan worden of hergebruikt, mits 100% technisch in goede staat, doen we dat. Wij geloven in duurzaamheid.”
Van sleutelaar naar liftmonteur
Momenteel liggen er 25 nieuwe klanten in aanvraag. Rob: “We groeien weer en dat is goed, maar we hebben helaas niet voldoende ervaren liftmonteurs om meer klanten aan te nemen. Iedereen is hier welkom als collega, zolang je maar respect hebt voor elkaar en onze klanten en bereid bent te leren. We doen er zelf veel aan om te werven. Zo hebben we een goed contact met het ROC dat ons stagiairs aanbiedt. Bij ons kun je ook terecht als je het vak nog niet beheerst.”
“Zo hebben we jaren geleden twee broers aangenomen. Allebei beschikten ze wel over mechanische vaardigheden en hadden ze affiniteit met techniek, maar niet de juiste vooropleiding. Maar van aanpakken wisten ze wel! Ze hebben bij ons een intern leertraject gevolgd en zijn nu vakvolwassen ombouwers en liftmonteurs. Ook nu leiden we twee medewerkers op tot liftmonteur. Eens per jaar doet elke technische collega een multiplechoicetest. Zo kunnen we peilen of de kennis up-to-date is bij iedereen. Ontbreekt er technische kennis? Dan zorgen we dat er een passende opleiding komt. Dat kan theoretisch zijn of coaching-on-the job.”
Aanmoedingsoorkonde
Toen het Liftinstituut-team met de aanmoedigingsoorkonde en een heerlijke slagroomtaart voor de deur stond, hadden Hans en Rob nog geen idee waarvoor het bezoek kwam. Hans: “Normaal reken ik een kwartier voor een afspraak, maar nu ik weet waarvoor jullie hier zijn, maak ik graag een uitzondering. We weten nu wel al waar jullie volgend jaar voor komen: om de Safety Award te brengen. Want daar gaan we natuurlijk voor.”