“Het liefst zouden we iedereen een Safety Award geven”

Sinds 2013 reikt Liftinstituut jaarlijks de Safety Award uit aan de gebouweigenaar of
-beheerder met de beste keuringsuitkomsten. Sinds 2016 is er ook zo’n award voor onderhoudsbedrijven. Hoe bepaalt Liftinstituut de winnaars? Waarom geeft de keuringsorganisatie deze awards uit? En hoe vergroot je je kans op een award of aanmoedingsprijs? Liftinstituut-directeur John van Vliet geeft antwoord.

We spreken Van Vliet na de uitreiking van twee Safety Awards in het zuiden van het land. “Het is een feestje om de awards uit te reiken. Het is niet alleen een mooie manier om klanten in het zonnetje te zetten, we hopen ook dat het voor andere eigenaren en beheerders een uitnodiging is om te onderzoeken hoe zij, samen met hun onderhoudsbedrijf, de liftveiligheid naar een nog hoger plan kunnen tillen. Kunnen ze bijvoorbeeld met een ander onderhoudscontract het aantal keuringspunten terugbrengen?”

“Onder de liftonderhoudsbedrijven merken we dat het winnen van de award wel een ding is. ‘Wij willen ook bovenaan staan!’ hoor ik vaak. Sommige sturen ook op het terugbrengen van het aantal keuringspunten. Tip: als ze onze jaarlijkse top 10 aan keuringspunten nalopen, scheelt dat aanzienlijk. Die algehele bewustwording vinden wij een mooi resultaat, want van minder keuringspunten worden liften nog veiliger.”

Meer dan honderd liften
Bij het bepalen van de winnaar kijkt Liftinstituut naar het aantal afgekeurde liftinstallaties, het aantal keuringsrapporten mét opmerkingen en het aantal rapporten zonder. “Voor elk onderdeel krijgen ze punten die we bij elkaar optellen. Wie het laagst scoort, gaat er met de award vandoor.”

Eigenaren en beheerders dingen mee als zij meer dan honderd liftinstallaties hebben. Bij de award voor het best presenterende onderhoudsbedrijf worden die firma’s meegeteld die meer dan honderd liften onderhouden waarvoor Liftinstituut de keuring verzorgt.

Runners-up
Behalve de Safety Awards voor de best presterende eigenaar/beheerder en onderhoudsfirma looft Liftinstituut ook twee aanmoedigingsprijzen uit. “We gaan met een oorkonde en taart langs bij de eigenaar/beheerder en de liftenfirma die de snelste stijging hebben laten zien. Of je nou op plek 20 of 60 stond, het gaat om het aantal stappen dat je voorwaarts hebt gezet.”

“Deze runner-ups zijn vaak verbaasd dat ze hebben gewonnen. Meestal gaan ze direct op onderzoek uit. ‘Wat is er gebeurd dat we zo’n sprong hebben gemaakt?’ Ook dat zorgt weer voor een verbeterimpuls: ze gaan maar wat graag voor de echte award. Toegegeven, het liefst zou ik iedereen een Safety Award geven, want dan hebben we in heel Nederland geen keuringspunten meer. Dat is ons ultieme doel.”