INNAX krijgt Aanmoedigingsoorkonde Liftinstituut Safety Award 2020

Een stijging van 23 plekken naar plaats 12 waar het gaat om minder afkeur en minder keuringspunten bij liftkeuringen onder lifteigenaren en/of beheerders.

“Deze zagen we niet aankomen”, zegt Gertjan Kraaijveld, Adviseur Transporttechniek bij INNAX in Veenendaal, als wij de aanmoedigingsoorkonde overhandigen. “Dit is een mooi stukje waardering voor ons werk”, vult Gerwin Dekker, Projectleider Transporttechniek met een grote glimlach aan. Hoewel het aantal afkeuringen meer is geworden, is er een enorme verbetering te zien in het aantal schone rapporten.

Nieuw keuringsschema

John van Vliet, directeur Liftinstituut legt uit: “Het aantal afkeuringen is gestegen van 4,7 procent naar 6,5 procent. Maar, gezien het landelijk gemiddelde van 8,8 procent, zitten jullie daar ver onder! Sinds 1 september 2019 hanteren we namelijk een nieuw keuringsschema met een aantal strengere en uitgebreidere keuringsvoorwaarden. Dit heeft landelijk mede voor een stijging van het aantal afkeuringen gezorgd. Het aantal rapporten zonder keuringspunten is bij jullie wel aanzienlijk verbeterd: van 17 naar 30 procent binnen 18 maanden. Een heel goed resultaat. Wij zijn dan ook benieuwd naar wat de reden is van de enorme stijging van 23 plekken!”

Gertjan moet voor het antwoord ook even zijn collega Gerwin aankijken. Direct een verklaring hebben ze niet. Gertjan: “We geven afgekeurde liften en keuringspunten wel onze volledige aandacht, want dat willen we natuurlijk voorkomen. Een afgekeurde lift heeft tot gevolg dat deze voor bepaalde tijd niet kan rijden. En dat is niet alleen vervelend voor onze opdrachtgevers, maar vooral voor de liftgebruikers. We hebben intern een appeltaartencontest ingevoerd: diegene die de meeste afkeuringen heeft, moet een appeltaart meenemen. En ik kan je uit ervaring zeggen: je wordt niet blij als je om deze reden moet trakteren…”

Spreek-luisterverbinding

Een nog steeds veel voorkomend afkeuringspunt is de spreek-luisterverbinding, vertelt John. Gertjan: “Ik heb het idee dat dat een stuk minder geworden is de laatste jaren. Het ligt vaak aan de discussie bij wie die verantwoordelijkheid ligt. Is het de onderhoudsfirma of de leverancier? Of ligt het bij de klant? Wij hebben een goede samenwerking met Elseco.”

“Zodra een spreek-luisterverbinding niet werkt, krijgen we een seintje. Zo kunnen we dit als afkeuringspunt voorkomen. Wij nemen die verantwoordelijkheid op ons. De samenwerking tussen adviseur en leverancier speelt daarbij een belangrijke rol. Door veel met elkaar te communiceren, weet je waar de zwakke punten liggen en wordt de kans op schone rapporten groter.” 

Goed contact met Liftinstituut

Maar ook de samenwerking met Liftinstituut is belangrijk, blijkt uit het veelvuldige contact dat Gerwin heeft met Michael Rozie, accountmanager van Liftinstituut. Gerwin: “Het goede contact met Michael heeft zeker bijgedragen aan de goede score. Als ik een vraag heb, bellen of mailen we. We hebben afgesproken dat ik direct word gebeld als een lift wordt afgekeurd, zodat we snel kunnen schakelen.”

“Maar ook als er herhalingspunten zijn, willen we dat weten. Wordt daar de lift op afgekeurd, dan moeten we dat onszelf kwalijk nemen, al zijn we ook afhankelijk van de klant. Wij beheren immers niet hun portemonnee. Onze taak is dan ook het belang van het oplossen van die punten goed uit te leggen aan de klant. Wat zijn de consequenties als je dat niet direct oppakt? En dat het aanvragen van een herkeuring inhoudt dat de lift totdat deze is goedgekeurd niet mag rijden. Maar, we hebben goede contractmanagers die hier bovenop zitten en het belang goed kunnen onderbouwen.”

“Daarnaast is het fijn dat Liftinstituut helpt de herkeuring zo spoedig mogelijk te laten plaatsvinden. Van de  webportal van Liftinstituut maken we ook optimaal gebruik. Hierop kunnen we eenvoudig de status van de liftinstallaties en gegevens van de liftkeuringen terugvinden. Al zou het fijn zijn als we ook de planning hierin zouden kunnen terugzien. Die houden we nu zelf bij. Deze samenwerkingen tussen de adviseur, de leverancier en Liftinstituut werkt blijkbaar goed. Dat willen we dan ook blijven optimaliseren in de toekomst.”

‘Teamsen’

Dankzij corona is er gelukkig niet veel veranderd bij INNAX, behalve dan het communicatiemiddel waarmee overlegd wordt. Gertjan: “Je hebt altijd een aantal overleggen nodig, om een doel te bereiken en dat moet nu voornamelijk via Teams plaatsvinden. Door deze noodzaak hebben we nu wel geleerd, dat online overleg voordelen heeft: je krijgt iedereen gemakkelijker ‘om tafel’ en het scheelt tijd. Voordeel is ook dat je eenvoudig documenten kunt delen. Zo kunnen we nu onze klanten online laten meekijken in de webportal van Liftinstituut. Voor bestaande klanten is deze manier van overleggen prima en dat past ook heel goed bij onze visie die geënt is op verduurzamen en duurzaamheid. Maar dat persoonlijke contact af en toe, en zeker bij nieuwe klanten, blijft wat ons betreft nodig voor een goede relatie.”

Het is tijd om het mooie kantoor van INNAX te verlaten. Gerwin laat ons vlak voor ons vertrek nog eens weten hoe blij ze zijn met de aanmoedigingsoorkonde: “Heel leuk dat jullie deze aanmoedigingsoorkonde uitreiken. Volgend jaar gaan we voor de award.”

>> Lees meer over de aanmoedigingsoorkonde 2020 voor MP Liften

Over INNAX
INNAX biedt duurzame oplossingen op het gebied van energie, milieu, techniek en veiligheid. Een multidisciplinaire gebouwverduurzamer met vestigingen in Veenendaal, Tilburg, Heerenveen en Almere. INNAX heeft zo’n 1.300 liften in beheer.