Lakeman Liften ontvangt Safety Award 2021 voor liftbedrijven

In 2016 reikte Liftinstituut voor het eerst de Safety Award uit en deze ging toen naar Lakeman Liften. Nu, zes jaar later zijn we weer terug in Katwijk aan Zee en mag Lakeman Liften voor de tweede keer de award in ontvangst nemen. Perry van Gerven, directeur: “We doen er alles aan om zo systematisch mogelijk ons werk te doen en te voorkomen dat er onverwachte dingen gebeuren. Klinkt misschien saai, maar het resulteert blijkbaar wel in weinig afkeur en minder keuringspunten en daar zijn we heel blij mee!”

Saai is het in ieder geval inmiddels niet op het kantoor van Lakeman Liften. Naast Service Manager Jan-Willem Mooijman is ook Joop Lakeman sr. aangeschoven: “Ik hoorde dat jullie een award komen brengen, dus daar wil ik natuurlijk bij zijn en meer over weten!” Om weer even het geheugen op te frissen na zes jaar, legt Manager Sales van Liftinstituut Richard Vos uit wat de award inhoudt: “Liftbedrijven die honderd of meer liftinstallaties onderhouden en assisteren bij keuringen, maken kans op de Safety Award. Daarbij wordt gekeken naar drie criteria; het aantal afgekeurde liftinstallaties, het aantal keuringsrapporten met opmerkingen en het aantal goedkeuringen zonder opmerkingen. Jullie scoren 2,57 procent afkeuringen, op een landelijk gemiddelde van 6,9, dus dat is een goede prestatie. Daarnaast hebben jullie 55 procent schone rapporten, het hoogste percentage. We laten er een wegingspercentage op los en daarmee zijn jullie als winnaars uit de bus gekomen!”

Spreek-luisterverbinding

Jan-Willem: “De reden dat de lift wordt afgekeurd, is vaak de spreek-luisterverbinding. Ondanks dat de intercom iedere drie dagen wordt getest, kan er net tussendoor iets gebeuren. De telefoonverbinding kan eruit liggen op het moment van keuring, maar het is ook weleens voorgekomen dat net het abonnement is opgezegd. Dan is een VvE bijvoorbeeld niet op de hoogte dat er een telefoonverbinding is voor de lift. Er wordt dan een factuur ontvangen van een onbekend nummer. Bellen ze het nummer, dan neemt er natuurlijk niemand op en dus wordt er gedacht dat het abonnement kan worden opgezegd. Ja, dan gaat het mis.” Perry vult aan: “Onze monteurs zijn echt gebrand op een 0-punten rapport. We stellen hoge eisen aan kwaliteit en dat zie je terug in het kwaliteitsniveau van onze mensen. We werken niet met zzp’ers en uitzendkrachten. We bieden onze mensen een intensieve periode van opleiding. Zzp’ers en uitzendkrachten gaan gemakkelijk weer weg en dat is de investering niet waard. We nemen iemand aan met het doel om een langdurige relatie aan te gaan. We zijn een familiebedrijf en vinden het belangrijk dat onze mensen zich ook thuisvoelen in een grote familie.”

Allround

Jan-Willem: “Onze liftmonteurs doen alle werkzaamheden; moderniseringen, onderhoud, storingen en keuringen. Zo bieden we niet alleen afwisseling, maar is ook iedereen altijd inzetbaar. We delen de monteurs niet in in rayons, waardoor ze veel verschillende liften onderhouden. Maar, dat houdt ze scherp, want je collega ‘kijkt mee’ en laat ook weten als je iets beter anders had kunnen doen. Ja, ze corrigeren elkaar, maar juist dat houdt ze bij de les, en, ze leren ook van elkaar. Wij verwachten veel van onze mensen. Geen 9 -tot-5-mentaliteit. Als er om 16.00 uur nog een spoedklus komt, willen we niet horen ‘mijn werkdag zit erop’, daar moet je bij ons wel tegen kunnen. Daarentegen is er hier op vrijdagmiddag altijd tijd voor een biertje en gezelligheid. Op zulke momenten gaat het ook een keer niet over werk en dat zorgt voor dat familiegevoel, wat wij zo belangrijk vinden. Maar ook respect voor elkaar en dat zie je terug in het werk.”

Leren van de liftinspecteurs

Liftmonteurs gaan graag met de liftinspecteurs van Liftinstituut op pad. Jan-Willem: “Daar leren ze veel van. Ze schromen dan ook niet om de liftinspecteur vragen te stellen. Je merkt dat ook de liftinspecteurs die leergierigheid leuk vinden; ze zijn altijd bereid om daar extra tijd in te steken. Een dag mee keuren is vooral ontspanning voor de monteurs: ze worden niet gestoord voor andere werkzaamheden. Het contact met Liftinstituut is sowieso altijd heel positief: we kunnen altijd terecht met vragen of voor hulp bij het oplossen van een probleem. Die kennis achter de hand is heel prettig.”

Trots

Voordat we weggaan laat Jan-Willem ons weten dat hij blij is met deze manier van waardering: “Ondanks dat de Safety Award geen doel voor ons is, staan wij zeker achter het initiatief. Lakeman, maar met name ons gehele serviceteam is trots op deze bevestiging van hoge mate van betrokkenheid, zorg en kwaliteit. Elke klant, klein of groot, is voor ons belangrijk en elke lift voelt bij ons als een eigen kind waarop we zuinig zijn en met alle mogelijkheden voor zorgen. Wij zijn misschien niet de meest voordelige op de markt maar onze prijs/kwaliteit is in balans en nog steeds de enige juiste formule voor de lange termijn.” Wat een mooie afsluiting van ons feestelijke bezoek.