WonenBreburg krijgt aanmoedigingsoorkonde Safety Award lifteigenaren en beheerders

WonenBreburg uit Tilburg is de grootste stijger als het gaat om minder afkeur en meer schone (puntloze) keuringsrapporten bij liftkeuringen onder lifteigenaren en beheerders. De woningcorporatie steeg van plek 53 naar plek 15. John van Vliet, managing director Liftinstituut: “Zo’n enorme stijging hebben we nog niet eerder gezien!”

De verlaging van het aantal afkeuringen van 6,5 naar 4,1 procent en een stijging van het aantal schone rapporten van 19,1 naar 28,4 procent hebben voor deze enorme stijging gezorgd. Hugo Brouwers, Stephan Cools en Thomas Voskens van WonenBreburg laten hun enthousiasme duidelijk blijken. Na de uitreiking van de aanmoedigingsoorkonde en de slagroomtaart werd gelijk een foto gemaakt en de taart met grote stukken aangesneden.

Helft van landelijk gemiddelde

Hugo Brouwers, senior contractmanager: “Met een landelijk gemiddelde van 7,9 procent afkeuringen zitten wij bijna op de helft. Dat vind ik toch wel geweldig!” Hoewel Stephan Cools, opzichter technische installaties, ook blij is met deze prestatie en de bijbehorende aanmoedigingsprijs, had hij stiekem op meer gehoopt.

“Ik dacht eerlijk gezegd dat we vandaag de award zouden krijgen. We zijn namelijk momenteel erg gefocust op automatische evacuatie bij spanningsuitval. Steeds meer van onze liften bevatten deze voorziening: de lift beweegt bij een stroomstoring naar de dichtstbijzijnde verdieping en staat daar stil met geopende deuren. Zo kunnen de passagiers veilig uitstappen. Dat blijkt niet de reden te zijn van jullie bezoek. Maar ik weet wel hoe deze stijging dan kan komen.”

Twee onderhoudsbedrijven

Stephan is al ruim twintig jaar werkzaam voor WonenBreburg en is zelfs jaren liftmonteur geweest. Dus de kennis van liften heeft hij. Nu is hij, zoals hij zelf zegt, “de luis in de pels bij de onderhoudspartijen.” Stephan zit er bovenop dat de onderhoudsbedrijven hun werk goed doen. Zo niet, dan zetten Hugo en Thomas de druk erop.

Volgens Hugo is Stephan “onze man van de liften”. Door de jaren heen heeft Stephan veel zien veranderen. “Vroeger deden we zelf het onderhoudswerk, maar de techniek ging op een gegeven moment zo veranderen, dat we achterbleven qua kennis. Daarnaast bereikten onze liftmonteurs de pensioenleeftijd en werd het lastig om nieuwe monteurs aan te trekken. We besloten met liftonderhoudsbedrijven samen te werken. In het begin een stuk of acht, maar dat bleek niet handig. Inmiddels werken we met drie partijen samen, binnenkort zelfs twee. Makkelijker aan te sturen en ook de liftbedrijven voelen zich meer betrokken bij WonenBreburg. Dat zal zeker ook invloed hebben gehad op het behalen van de vijftiende plek.”

Moderniseringen en storingen

WonenBreburg heeft ruim 300 liftinstallaties in beheer en ieder jaar worden gemiddeld 20 liften vervangen of gemoderniseerd. Hugo: “Door tijdig te moderniseren, kun je keuringspunten of zelfs afkeuring voor zijn. We zijn recentelijk ook overgestapt op het toepassen van universele componenten. Hiermee gaan we onze liften meer standaardiseren. Dat geeft weer voordelen in het beheer en onderhoud en bij het oplossen van storingen.”

Contractmanager Thomas Voskens ziet nog een reden waarom het Liftinstituut-team vandaag bij WonenBreburg is. “We hebben de onderhoudsfrequentie overal teruggebracht naar minimaal vier keer per jaar. Gezien het aantal ritten die onze liften maken, is dat veel beter. Zo kunnen storingen tijdig worden voorkomen. We zagen vorig jaar een toename van het aantal storingen en toen hebben we een extra inspectie gedaan. Het onderhoud bleek zorgvuldiger te moeten. Uiteraard hebben we de onderhoudsbedrijven daarop aangesproken. Dat heeft geholpen: het aantal storingen is duidelijk minder geworden.”

Vast in de lift

Er zijn echter ook storingen die nauwelijks voorkomen kunnen worden. Stephan: “Die worden helaas veroorzaakt door de huurders. Van beschadigingen door scootmobiels, rollators en verhuizingen, tot rotzooi in de lift. Je wilt niet weten wat we allemaal in de liftschacht vinden. Het is soms een puinzooi: papiertjes, afval, zelfs reclamefolders worden tussen de lift en de schacht gepropt. En ja, dat kan storingen geven. Soms is het maar een klein dingetje, zoals een schroefje dat in de drempel ligt en de liftdeur blokkeert.”

Grote of kleine oorzaak, de gevolgen zijn groot, want de lift staat stil en dat is niet prettig voor de bewoners. Hugo: “Of iemand zit vast in de lift, dat wil je natuurlijk voorkomen. Dan wordt soms de brandweer gebeld en die weet meestal maar één weg om personen te bevrijden: openbreken die deuren! Dat wil je niet. Daarom geven we nu ook trainingen aan de brandweer, zodat ook zij schadevrij en met een paar handelingen de personen kunnen bevrijden. Natuurlijk hopen we dat mensen de alarmknop indrukken en maximaal een uur wachten op de liftmonteur kunnen opbrengen.”

Nattigheid

Opvallend is dat steeds vaker wateroverlast de oorzaak van een storing is. Hugo: “Dat is ons echt opgevallen. Het is natuurlijk ook niet normaal nat geweest de laatste paar maanden en dat zorgt voor een verhoging van de grondwaterstand. Gevolg: liftschachten staan vol water. Dat is inmiddels al bij 25 liften gebeurd. Een serieus probleem.”

“We kijken hier dan ook kritisch naar, want met de klimaatveranderingen zal dit vaker een probleem worden.” Stephan vult aan: “We kunnen het oplossen door de elektronica hoger te plaatsen en voor een goede afwatering te zorgen, bijvoorbeeld door aflopende liftputten, goten en waterpompen. Dit zijn belangrijke punten waarmee we rekening houden bij modernisering.”

Waardering

Of Liftinstituut volgend jaar dé Safety Award aan WonenBreburg kan overhandigen? Hugo: “Dat is misschien wat snel, maar Stephan zal over een jaar of vijf met pensioen gaan, dus dat lijkt me een mooi afscheidscadeau. Een stijging van gemiddeld drie plekken per jaar… dat moet toch lukken!? We gaan ervoor!”

“Wij zien de aanmoedigingsoorkonde als een belangrijke waardering. Het laat zien dat we ons werk goed doen. Dat vinden we belangrijk om te laten zien. Niet alleen aan onszelf, maar ook aan onze leveranciers, waaronder Liftinstituut, en natuurlijk aan onze huurders. Het is een competitie die we graag aangaan. Dus hopelijk gaan we ooit die award winnen! Deze oorkonde krijgt in ieder geval een mooi plekje.”