Woningcorporatie Woonstede ontvangt twee Liftinstituut Safety Awards 2019

Liftinstituut mocht de veiligheidsawards [nog in de pre-corona periode] uitreiken aan Woningcorporatie Woonstede in Ede. De negende uitreiking van de Liftinstituut Safety Awards is wel een hele bijzondere. Woningcorporatie Woonstede kreeg namelijk de award voor zowel de categorie lifteigenaren als liftonderhoudsbedrijven uitgereikt.

Woningcorporatie Woonstede in Ede was op de hoogte van onze komst en dat de Liftinstituut Safety Award 2019 zou worden uitgereikt. Toch was het een verrassing dat zij voor beide categorie.n een award kregen. John van Vliet, Liftinstituut-directeur, reikte namelijk de eerste award uit aan Jaap Groeneveld, vastgoed manager bij Woonstede. Hij schoof de award echter direct over tafel naar de liftmonteurs Wil Peters en Djihfhoe Wang: “Deze verdienste is voor jullie!” 
Niet wetende dat deze award juist voor de lifteigenaren was en dat John nog een award bij zich had voor het onderhoudsbedrijf. Jaap Groeneveld: “Nu moet ik toch even mijn collega Ronald van Londen erbij halen. Hij is onze Adviseur installaties en duurzaamheid en deze award is toch echt voor hem en zijn team.” “Sorry Ronald”, verontschuldigde Jaap zich direct toen Ronald zich bij ons voegde, “maar ik heb alleen bloemen voor Wil en Djihfhoe. Want, dat we twee awards zouden krijgen, zag ik niet aankomen! Dus, die bloemen hou je nog van me tegoed!” 

NUL AFKEURINGEN 

Om in aanmerking te komen voor de Liftinstituut Safety Award voor lifteigenaren, dienen eigenaren en beheerders minimaal honderd liftinstallaties te laten keuren door Liftinstituut. Voor de Safety Award voor onderhoudsbedrijven geldt dat het onderhoudsbedrijf minimaal honderd liftinstallaties onderhoudt en daarbij assisteert bij de keuringen. Dat Woonstede op beide categorieën heeft kunnen scoren, komt omdat Woonstede één van de weinige woningcorporaties die een eigen onderhoudsdienst heeft. Dit betekent dat het eigen personeel het onderhoud van de liften uitvoert. 
John: “Nou is het al heel bijzonder dat de twee Awards worden uitgereikt aan één bedrijf. Maar wat eigenlijk nog meer bijzonder is, is dat jullie de enige lifteigenaar zijn die geen enkele afkeuring hadden in het afgelopen jaar. Normaliter ligt het gemiddelde tussen de 5,5 en 6 procent. Sinds het nieuwe keuringsschema dat gehandhaafd moet worden sinds 1 september vorig jaar, ligt het gemiddelde zelfs rond de 8,3 procent. Dat jullie scoren met nul procent is dus uitzonderlijk goed!” 

MERKONAFHANKELIJKE LIFTCOMPONENTEN 

Deze geweldige score heeft zeker een verband met het feit dat Woonstede een eigen onderhoudsteam heeft, vertelt Jaap: “Begin jaren zestig, toen de eerste hoogbouwflats werden opgeleverd, deden we het onderhoud van onze gebouwen al zelf. Naast het onderhoud zoals schilderwerk en schoonmaak, kwam daar later ook het liftonderhoud bij. Wij vinden het belangrijk dat wij de toegang tot de voordeur voor onze bewoners kunnen garanderen. Daarbij staat veiligheid voorop. We hebben namelijk met een kwetsbare groep te maken. De lift speelt daarin dus een belangrijke rol en die veiligheid hebben wij graag zelf in de hand. Daarom hebben wij voornamelijk merkonafhankelijke liftcomponenten in onze liften. Wij willen niet afhankelijk zijn van een derde partij. Stel dat die failliet gaat? Wat dan? Nee, wij houden graag grip op onze eigen installaties.” 

Djihfhoe: “Wij doen zelf het periodieke liftonderhoud en het oplossen van storingen. Maar, wij zijn niet ingericht op grote projecten of langdurige werkzaamheden of modificaties. 

Dan kiezen wij voor partners zoals Lohr Liften, SkyLift en PREMIUM Lokaliften. Zij omarmen onze denk- en werkwijze en dat is heel belangrijk. Naast liften met vrij op de markt leverbare componenten, bezitten we ook zes liften van drie bekende liftfabrikanten.” “En dat is ook goed”, vult Ronald aan, “want dan hebben we iets om te vergelijken en houden we onszelf ook scherp. Het voordeel van merkonafhankelijke liftcomponenten is dat alles ‘open is’. Wij kunnen zelf bepalen wat we willen en doen en we kunnen snel schakelen. We willen niet afhankelijk zijn van een onderhoudsbedrijf wanneer dat tijd heeft. Of dat we moeten wachten op een onderdeel, omdat dat besteld moet worden. We hebben zelfs zo’n goed contact met onze leveranciers, dat we bij wijze van spreken nu in de auto kunnen springen en het onderdeel klaarligt als we aankomen.
Die flexibiliteit loont.” Wil: “Wij kunnen alle werkzaamheden zelf doen, maar beperken ons tot onderhoud en reparatie. We hebben niet de capaciteit om werkzaamheden langer dan één dag uit te voeren. Die besteden we dus uit aan onze partners. Wel hebben we bij werkzaamheden die worden uitgevoerd door onze partners de opzichtersrol. Djihfhoe en ik zijn samen het onderhoudsteam.” Djihfhoe: “Samen onderhouden wij 120 liften. Daarnaast lossen wij storingen op aan intercoms en toegangscontrolesystemen en eigenlijk alles op het gebied van hard- en softwaretechnieken. Ook zijn we jaarlijks nauw betrokken bij werkvoorbereiding, inkoop en uitvoering van de noodzakelijke planmatige revisies en vervangingen uit de MJOB.” 

TOCH UITBESTEDEN? 

Jaap: “We hebben ons wel eens afgevraagd of het misschien niet toch beter is het liftonderhoud uit te besteden. Het is ook bijzonder dat je als woningcorporatie een eigen onderhoudsafdeling hebt. Acht jaar geleden hebben we deze vraag daarom gesteld aan onze eigen bewoners. Iedereen was unaniem: het onderhoud moet gebeuren door ‘ons’ personeel. De bewoners gaven aan het een veilig gevoel te 

vinden dat de mensen die toegang tot hun pand of woning hebben, bekend zijn. We hebben toen wel samen uitgesproken er alles aan te doen om dat vertrouwde gevoel, dat er blijkbaar is, te bewaken.” Djihfhoe vult aan: “Dat persoonlijke contact maakt ons werk ook zo leuk. Er is wederzijds begrip voor elkaar en er is betrokkenheid. We hebben ook nooit een klacht gehad over als de lift even stilstaat voor onderhoud en zelfs als de lift voor langere tijd niet kan rijden. Zo hebben we een keer een trappenloper moeten plaatsen, omdat de motor van de lift moest worden vervangen. 

Het wachten op een nieuwe motor duurde helaas iets langer dan verwacht. Maar we hebben alleen maar positieve reacties gekregen. En dat komt omdat we iedereen persoonlijk informeerden en de bewoners persoonlijk begeleidden met deze noodoplossing.” Zelf doen, loont Jaap: “En wat natuurlijk ook belangrijk is: loont het echt wel? Kost het niet meer dan een externe onderhoudsfirma inzetten? Nee, voor ons niet. We hebben het berekend en het is een verhouding van 1 op 10. 10.000 euro investeren in een eigen onderhoudsdienst, is een ton besparen. We betalen bijvoorbeeld niet die marketingsaus die externe bedrijven erop leggen. Onze woningen zitten maximaal 20 minuten rijden van ons vandaan, dus we zijn snel ter plaatse. En uiteraard zijn er dan geen voorrij- of reiskosten. Dus ja, het loont.” 

AFKEURINGEN VOORKOMEN 

Djihfhoe: “We besparen ook veel tijd, en dus geld, doordat we het zelf doen. We kunnen direct actie ondernemen. Ook als tijdens een keuring blijkt dat iets niet goed is. We verdoen geen tijd in het opvragen van offertes en het wachten op goedkeuring van de eigenaren. Omdat alles ‘open is’, kunnen wij overal bij en dus alles direct zelf oplossen. Voor Wil en mij is het niet alleen werk; we voelen ons ook verantwoordelijk voor de veiligheid van de bewoners. En we hebben natuurlijk ook onszelf ermee als we ons werk niet goed doen, want we zullen het zelf moeten oplossen. Hoe beter we het doen, hoe minder werk we aan het onderhoud hebben. Daarbij werken wij niet op de klok. Natuurlijk komt een spoedklus niet altijd uit, maar als we het niet direct kunnen afmaken, komen we later gewoon weer terug. De planning bepalen wij zelf. Die flexibiliteit heb je niet met een extern onderhoudsbedrijf. Valt de ingeplande tijd te krap uit, dan moet je maar hopen dat de monteur nog diezelfde week tijd heeft. Wat ook fijn is, is dat we door het werken met het besturingssysteem van Böhnke & Partner tijdig op de hoogte zijn van eventuele storingen. Bij de minste afwijking krijgen wij al een melding. Veelal kunnen deze storingen op afstand worden opgelost. Dat scheelt dan toch weer die 20 minuten reistijd en, belangrijker, het voorkomt dat een lift uitvalt. We zitten er dus bovenop en dat verklaart denk ik die nul procent afkeuringen die wij vorig jaar hebben gehaald! Liever afkeuringen voorkomen, dan genezen!” 

BRANDWEERTRAINING 

Jaap: “Twee keer per jaar organiseren wij een training veilig bevrijden bij liftopsluiting voor de brandweer. De brandweer kent onze liften en heeft de sleutel van onze panden en liften. Mocht het gebeuren dat de brandweer moet optreden bij opsluiting, dan kunnen we voorkomen dat de liftdeuren onnodig worden opengebroken. Je voorkomt zo niet alleen onnodige schade, maar ook dat de lift voor langere tijd onbruikbaar wordt. Iets wat echt een ramp is voor onze bewoners die veelal afhankelijk zijn van de lift.” Djihfhoe vult aan: “Ons uitgangspunt is uiteraard om brand in het pand of in de lift te voorkomen. Wij houden dan ook goed in de gaten dat er geen brandbare spullen in en rondom de lift liggen. Ook onze liftputten houden we altijd brandschoon.” 

VANDALISME 

Ronald: “Met vandalisme hebben we helaas ook te maken. In onze liften hangen spiegels en camera’s. Wat zeker helpt tegen vandalisme is dat we sterke Selcomdeuren gebruiken. Daarnaast hebben we RVS-wandbekleding met ledermotief. En er zijn zelfs enkele liften die voorzien zijn van een RVSbodem in de cabine die ‘wildplasbestendig’ is… Maar er is ook onbedoelde schade die wordt aangericht, zoals een beschadigde liftdeur door scootmobielgebruik. De bewoners rijden dan met hun scootmobiel net te ver door en botsen tegen de liftdeur aan. Dat kan leiden tot storingen. Het is de rol van de huismeesters om de bewoners daarop aan te spreken. In veel gebouwen van ons hebben we liften die ruimer zijn en daardoor geschikter voor scootmobielgebruikers. 

We hebben natuurlijk liever dat die bewoners voor deze lift kiezen en zich niet proberen te proppen in een kleinere lift. Daar hebben we wat op gevonden: wanneer je de liftknop langer ingedrukt houdt, wordt de grote lift geactiveerd. Wij hebben onze bewoners met scootmobiel daarover geïnformeerd en dat wordt goed toegepast. Zo voorkomen we ook schade in de lift, want een scootmobiel in een kleine lift proberen te krijgen, vraagt gewoon om schade. Dit systeem hebben wij zelf aangebracht. Dat is dus ook een voordeel van alles zelf kunnen doen en werken met een open systeem.” 

TOEKOMST 

Jaap: “Voor de toekomst zie ik niet veel veranderingen. We doen het blijkbaar goed. Wel blijven we continu bijscholen, zodat we mee kunnen blijven gaan in de technische ontwikkelingen in de liftenbranche. Ik maak me wel zorgen. Wil gaat namelijk over 1,5 jaar met pensioen en goede liftmonteurs liggen niet voor het oprapen en zeker niet met zoveel ervaring! Er komen wel monteurs van school af, maar ook die zijn schaars. En die hebben ook een andere mentaliteit. Wil en Djihfhoe zijn experts, maar de nieuwe generatie denkt expert te zijn, terwijl die echt nog veel moeten leren. 

En wij zoeken niet alleen een monteur die vaktechnisch goed is, we zoeken ook iemand met een empathisch vermogen. Ga die maar eens vinden. Dat wordt nog een hele uitdaging!” Liftinstituut belangrijke sparringpartner Ondanks dat Wil en Djihfhoe experts zijn, hebben ook zij behoefte aan informatie en kennis. Djihfhoe: “Ik mag wel zeggen dat ik goed op de hoogte ben van de geldende liftnormen, maar soms denk ik toch: hoe moet ik deze norm precies interpreteren? En dan is het heel fijn dat ik contact kan opnemen met een inspecteur van Liftinstituut.” Wil: “Ik bel ook wel eens om te vragen of de oplossing die ik in gedachte heb voor een keuringspunt akkoord is. Dan is het fijn om dit met de inspecteurs af te kunnen stemmen. Wij kennen inmiddels de inspecteurs persoonlijk en dat maakt de drempel om even te bellen ook laag. We krijgen direct een antwoord. We zijn ook niet bang om toe te geven dat we het even niet zeker weten. We willen gewoon ons werk voor de volle honderd procent goed doen en als daar extra informatie of hulp bij nodig is, pakken we dat aan. Wij vertrouwen op de kennis van de inspecteurs van Liftinstituut, maar dat vertrouwen is ook wederzijds. Komt er tijdens de keuring toch een aandachtspunt boven, zoals een kapot lampje, dan weet de inspecteur dat wij dat direct oplossen. 

Sterker nog: nog voordat de inspecteur weer in zijn auto zit, zijn die punten opgelost!” Jaap: “Wij zijn heel blij met een strenge, maar rechtvaardige, partij als Liftinstituut en zijn zeker niet van plan te gaan switchen. Wij vinden zelf service heel belangrijk, maar verwachten dat ook van de bedrijven waar we mee samenwerken.” 

TOT VOLGEND JAAR 

Na nog een fotosessie voor het kleurrijke schilderij dat op de gang hangt, nemen we afscheid van een warm team collega’s. “Tot volgend jaar”, zijn de woorden die wij meekrijgen. Wij houden wel van deze zelfverzekerdheid!