Lakeman Liften ontvangt voor de derde keer de Safety Award voor liftbedrijven

In 2016 werd de allereerste Safety Award uitgereikt aan Lakeman Liften. Vorig jaar ontvingen zij weer de award over 2021 en dit jaar kreeg Lakeman Liften opnieuw de Safety Award uitgereikt voor het liftbedrijf met de minste afkeuringen en het meest aantal schone rapporten over 2022. Met een geweldige score van respectievelijk 3 en58 procent. “Hoe we dat weer voor elkaar hebben gekregen? Door er bovenop te blijven zitten!”, zegt servicemanager Jan-Willem Mooijman.

Lastig is het wel om er ‘bovenop te zitten’ laat Jan-Willem weten: “Als er bij onderhoud iets door de monteur wordt opgemerkt, dan is het belangrijk dat de monteur dat direct doorgeeft, zodat we ook meteen een offerte kunnen uitbrengen naar de klant. Verzaken we om daar ruchtbaarheid aan te geven, of een offerte te sturen, dan kunnen die opmerkingen uitgroeien tot storingen, of zelfs een afkeuring. Dat willen we natuurlijk niet. Daar hameren we ook op bij onze monteurs, want door de drukte wordt dat soms vergeten. Meteen doorgeven, dan hoeven we ook niet opnieuw een collega te sturen om een offerte te laten opmaken. Dat scheelt tijd en geld!”

Zorgelijk

Over tijd en geld gesproken: steeds vaker is er sprake van ‘onderhoud op afstand’, dat baart Lakeman Liften zorgen. Directeur Joop Lakeman jr.: “Onderhoudsfirma’s willen meer naar zogenoemde ‘digitale beurten’, waarbij de lift op afstand wordt uitgelezen in plaats van fysiek bezocht en bekeken. Dat scheelt inderdaad kosten en tijd en wij zien dat sommige liftbedrijven daar ook vaker gebruik van maken, veelal door gebrek aan personeel.

Wij echter vinden juist het fysieke onderhoud belangrijk, want je ziet dan echt de staat van de lift. Daar kan je op afstand nooit een beeld van vormen. Een andere zorg is dat er blijkbaar lifteigenaren zijn die hun liften wel laten onderhouden, maar niet laten keuren. Onbegrijpelijk en ook in strijd met wet. Wij adviseren dan ook dringend om de lift te laten keuren. Wij hebben zelfs een keer een klant afgewezen, omdat ze weigerden hun liften te laten keuren.”

Stuitbuffers

Ondanks het goede resultaat van slechts 3 procent afkeuringen, gooien we toch een kritische noot in deze feestelijke bijeenkomst. In 2021 namelijk had Lakeman Liften een afkeuringspercentage van 2,57 procent. Hoewel minimaal, zijn wij toch benieuwd naar waar het verschil van 0,43 procent vandaan komt. Jan-Willem: “Door een fout bij de producent zijn er stuitbuffers in omloop gekomen die de verplichte CE-markering missen. Hoewel ze voldoen aan de kwaliteitseisen en daarmee veilig zijn, mag de lift volgens de wet niet goedgekeurd worden zonder deze markering. Dat verklaart de stijging van afkeuringen.

Deze stuitbuffers zijn inmiddels vervangen en gelukkig hebben we in Liftinstituut een betrouwbare en deskundige partner waarmee we dit samen op konden lossen.” Meer lezen over de buffers? https://www.liftinstituut.nl/vakinformatie/actueel/keuringsinstanties-moeten-kunststof-buffers-zonder-ce-markering-afkeuren/

Betrokken monteurs

We zijn als Liftinstituut natuurlijk niet alleen kritisch, want de toename van 55 procent vorig jaar, naar 58 procent dit jaar op het onderdeel ‘schone rapporten’, is natuurlijk geweldig. Jan-Willem: “Dat hebben we ook zeker te danken aan onze betrokken en gemotiveerde monteurs. Ze komen allemaal uit de buurt, waardoor ze ook meer betrokken zijn bij ons familiebedrijf. Je loopt toch sneller even binnen als je in de buurt woont. We hebben wel eens een monteur van buiten de regio gehad, maar dat werkte dan toch niet. Door de afstand kwam hij bijna nooit op kantoor en kon daarom nauwelijks een band opbouwen met de collega’s. En juist dat is onze kracht, want doordat je elkaar goed kent, ben je ook eerder bereid elkaar te helpen.” Joop vult aan: “We hebben ook een ‘open kantoor’, dus als je binnenloopt, zie je zowel de directeur, als de collega’s van de binnendienst. Er is altijd tijd voor een praatje. Het nadeel is natuurlijk dat de cirkel waaruit je nieuwe monteurs kunt werven, ook kleiner is. En nieuwe monteurs kunnen we altijd gebruiken; er gaan nou eenmaal ook liftmonteurs weg doordat ze bijvoorbeeld met pensioen gaan.”

Behalve betrokken monteurs, zijn de liftmonteurs ook allround inzetbaar. Jan-Willem: “Wij willen dat ze alles kunnen: onderhoud, storingen, moderniseringen en keuringen, zo is iedere liftmonteur overal inzetbaar en vaak zelf in staat een defect onderdeel gelijk te vervangen. We werken niet met eigen regio’s, dus onze monteurs hebben geen vaste liftinstallaties in onderhoud. Wij zien dat juist als een voordeel. De monteurs blijven scherp, want de volgende keer is het een collega die jouw werk weer controleert.”

Bedankt!

Het is tijd om weer naar huis te gaan, maar niet voordat we nog een foto maken met de welverdiende award. Na de foto wordt deze naast de andere twee op de kast gezet. Joop: “Jammer dat we maar drie keer achter elkaar een award kunnen winnen, maar dat houdt wel in, dat we volgend jaar weer kans maken. Daar gaan we natuurlijk voor!” Jan-Willem: “Ik hoor dat het een nek-aan-nek race is met de nummers twee en drie, dus ik hoop dat we volgend jaar weer die award winnen. Dan staan er wel mooi vier op die kast! Een prachtige bevestiging dat we voor ons 100-jarig bestaan in 2011 niet voor niets het predicaat ‘bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier’ hebben gekregen. We zijn er trots op dat we deze award dit jaar weer ontvingen. Bedankt!”