Het wordt dringen op de awardtafel, want het is de vijfde keer dat Christelijke Woningstichting Patrimonium uit Groningen de Safety Award, categorie lifteigenaren, in ontvangst mocht nemen. De award mocht Liftinstituut al voor 2013, 2015, 2016 en 2017 uitreiken en nu voor 2022. Bas Krajenbrink, bestuurder Patrimonium: “We zijn nogal bescheiden, maar ik moet toegeven dat we best heel trots zijn dat we deze award voor de vijfde keer hebben gewonnen.”
John van Vliet, managing director Liftinstituut gooit meteen de cijfers erin: “In 2022 hadden jullie 54,7 procent schone keuringsrapporten. Met 37,1 procent in 2021 een geweldige prestatie. Het aantal afkeuringen is wel gestegen van 1,5 procent naar 2,3 procent, maar met een landelijk gemiddelde van 6,7 procent een heel goed resultaat!” Natuurlijk willen we weten hoe deze cijfers bereikt zijn. Ludo Kobes, Programmamanager verduurzaming en warmtetransitie: “Vanwege corona hadden we een achterstand opgelopen in het oplossen van kleine keuringspunten. Dat had te maken met levertijden van onderdelen. Maar ook omdat we langer moesten wachten op offertes van ons liftonderhoudsbedrijf Kone. Daardoor haalden we soms de herkeuringsdatum niet en dat komt het aantal afkeuringen natuurlijk niet ten goede. Later in het jaar gingen de levertijden weer voorspoediger en hebben we weer een inhaalslag kunnen maken met het wegwerken van keuringspunten. Dat zou een verklaring kunnen zijn van de stijging van het aantal schone rapporten.”
Reserveonderdelen
Patrimonium wil voorkomen dat levertijd een reden is voor stilstand van de liften en zorgt er nu voor dat er altijd reserveonderdelen op de plank liggen. Ludo: “Veel van onze huurders zijn afhankelijk van de lift. Elk uur dat een lift stilstaat is daarom een uur teveel. We zijn momenteel diverse portiekliften aan het vervangen. Bruikbare onderdelen die nog wel even mee kunnen, bewaren we voor nood. Valt er nu een lift uit en hebben we te maken met een levertijd van het te vervangen onderdeel, dan kunnen we deze reserveonderdelen tijdelijk inzetten. Zo kunnen de liften weer snel en veilig rijden en ondervinden de gebruikers er minimale hinder van.”
Ongeval
Ook bij de beste gaat er wel eens wat mis. Zoals het ongeluk van een vierjarig jongetje dat in 2020 met zijn onderarm vastzat in de liftdeur in een appartementencomplex van Patrimonium. Bas: “Dat was vreselijk. Hoewel wij daar niets aan konden doen, voelden we ons daar verantwoordelijk voor. Het was immers een van onze liften. We zijn direct met Liftinstituut en Kone om tafel gaan zitten om te kijken hoe we dit voor de toekomst kunnen voorkomen”.
John: “Liftinstituut heeft dit ongeval ingebracht bij de internationale normcommissie en dit heeft ervoor gezorgd dat wereldwijd de veiligheidsnormen zijn aangepast. Als gevolg hiervan hebben we direct veiligheidsstickers laten maken waarop liftgebruikers worden geattendeerd op dit gevaar.” Ludo: “We zijn heel blij dat Liftinstituut toen zo snel actie heeft ondernomen. Toen wij de stickers kregen, hebben we direct op alle toegangsdeuren van onze 150 liftinstallaties de stickers aangebracht.
Tijdens de Safety Awareness week 2020 van Liftinstituut heeft Liftinstituut naar aanleiding van deze gebeurtenis aandacht gevraagd voor de liftveiligheid van kinderen. In een video < https://youtu.be/Z0z7e0X64Vw > vertelt de vader wat er gebeurde toen zijn zoontje onverwacht zijn handjes op de liftdeur plaatste. Check ook de tips op www.liftveilig.nl/kind.
Toekomst
‘Een goede kwaliteit nu en in de toekomst’ is als missie te lezen op de website van Patrimonium. En daar hoort ook verduurzaming bij. Ludo: “We zijn jaren geleden al de verlichting in onze liften gaan vervangen door ledverlichting. Ook hebben we, ik noem ze, ‘oliepotjes’ geplaats op de geleiders waardoor de wrijving is verminderd en daarmee de benodigde stroom. We hebben ook met Kone gekeken naar de stroomaansluitingen van onze liften. Waar deze verlaagd konden worden, hebben we dat gedaan. En dat heeft inmiddels al zeker een energiebesparing opgeleverd! Ook willen we in de toekomst nog meer zonnepanelen plaatsen op onze panden, zodat de opgewekte energie weer kan worden ingezet voor de stroomvoorziening van de liften.”
En als we dan toch in het nu en de toekomst kijken; staan we hier volgend jaar voor de zesde keer? Bas: “Ondanks dat we altijd streven naar kwaliteit en het beste voor onze huurders, gaat ook weleens wat fout. Daar kunnen we alleen maar van leren. Maar deze award bevestigt dat we het over het algemeen goed doen. Mede dankzij betrouwbare en betrokken partners zoals Kone en Liftinstituut. Daar zijn we ons wel terdege van bewust en daar zijn we ook heel dankbaar voor. We blijven gewoon zo doorgaan en als dat weer resulteert in een award, dan is dat geweldig, maar zeker geen doel op zich.”