Safety Awards voor Woonstede, aanmoedigingsoorkonde voor Strukton Worksphere en Motive Liften

De negende uitreiking van de Liftinstituut Safety Awards was wel een hele bijzondere. Woningcorporatie Woonstede kreeg namelijk de award voor zowel de categorie lifteigenaren als liftonderhoudsbedrijven uitgereikt. De aanmoedigingsoorkonde 2019 voor de categorie lifteigenaren ging naar Strukton Worksphere, de oorkonde voor liftonderhoudsbedrijven naar Motive Liften. 

**Pre-Corona bericht.

TWEE AWARDS VOOR WOONSTEDE

Bij woningcorporatie Woonstede waren ze blij verrast met de twee awards. Liftinstituut-directeur John van Vliet, die de awards uitreikte, legt uit: “Om in aanmerking te komen voor de Liftinstituut Safety Award voor lifteigenaren, dienen eigenaren en beheerders minimaal honderd liftinstallaties te laten keuren door Liftinstituut. Voor de Safety Award voor onderhoudsbedrijven geldt dat het onderhoudsbedrijf minimaal honderd liftinstallaties onderhoudt en assisteert bij de keuringen.”

“Dat Woonstede op beide categorieën heeft kunnen scoren, komt omdat Woonstede één van de weinige woningcorporaties is die een eigen onderhoudsdienst heeft. Dit betekent dat het eigen personeel het onderhoud van de liften uitvoert. Dat we twee Awards uitreiken aan één bedrijf is al heel bijzonder, maar wat nog meer opvalt is dat Woonstede de enige lifteigenaar is die geen enkele afkeuring had in het afgelopen jaar. Normaliter ligt het gemiddelde tussen de 5,5 en 6 procent. Sinds het nieuwe keuringsschema ligt het gemiddelde zelfs rond de 8,3 procent. Dat Woonstede nul procent scoort, is dus uitzonderlijk goed!”

AANMOEDIGINGSOORKONDE VOOR LIFTEIGENAREN

Robin Wisdom, groepsleider Liften bij Strukton Worksphere, nam de Aanmoedigingsoorkonde Liftinstituut 2019 voor lifteigenaren in ontvangst. Ruim 250 liften die Strukton Worksphere in beheer heeft, worden gekeurd door Liftinstituut. John van Vliet: “Hun afkeuringspercentage daalde van 7,8 procent in 2018 naar 5,5 procent in 2019. Met een landelijk gemiddelde van meer dan 8 procent in 2019 is dat een goede score. In de ranking betekent dit een stijging van plaats 24 naar plaats 6.” Wisdom: “Deze uitkomst had ik niet kunnen hopen. Ik ben er heel blij mee, al stuur ik aan op nul afkeuringen.”

Wisdom legt uit: “Enkele jaren geleden hadden liftmonteurs de verantwoordelijkheid over een aantal eigen liften. Wanneer er storingen of keuringspunten waren, moest de monteur dat zelf oplossen. Hierdoor ben je veelal afhankelijk van de beschikbaarheid van de monteur. Wij dachten daarvoor een oplossing gevonden te hebben: de verantwoordelijkheid van eigen liften loslaten en de monteur naar de storing of het onderhoud dicht in de buurt sturen. Hierdoor leek de betrokkenheid minder te worden. Dit kwam niet ten goede van de kwaliteit. Daarom hebben we het teruggedraaid. Je merkt dat monteurs graag de verantwoording nemen voor ‘hun’ liften. Het gaat soms ten koste van de logistieke efficiëntie, maar de kwaliteit van het onderhoud is duidelijk verbeterd.”

AANMOEDIGINGSOORKONDE VOOR LIFTONDERHOUDSBEDRIJVEN

Motive Liften in Loenen nam met veel plezier de aanmoedigingsoorkonde 2019 voor liftonderhoudsbedrijven in ontvangt. Van Vliet: “Hun afkeuringspercentage is gezakt van 6,2 procent naar 3,2 procent. Een enorme verbetering en heel knap, vooral ook omdat sinds 1 september 2019 het nieuwe schema voor liftkeuringen van kracht is. Over het algemeen zien wij door dit nieuwe keuringsschema bij de meeste onderhoudsbedrijven een stijging van het afkeuringspercentage, maar bij Motive Liften is juist het tegenovergestelde zichtbaar.”

Mark Otto, algemeen directeur bij Motive Liften: “Wij zijn direct met de schemaveranderingen serieus aan de slag gegaan. In het team hebben we de veranderingen goed besproken en iedereen op het hart gedrukt dat die punten ook in orde moeten zijn. ‘Ook’, want wij richten ons natuurlijk niet alleen op de punten die in het nieuwe schema worden benadrukt. Wij werken ‘puntloos’ – alles moet gewoon in orde zijn.”

Mijn Liftinstituut - al uw keurings­informatie inzichtelijk

Het klantportaal Mijn Liftinstituut biedt u inzicht in uw keuringsrapporten, certificaten en liftgegevens. Heeft u nog geen toegang tot ons portaal? Vraag uw accountmanager naar de mogelijkheden.

keuringsinformatie vanaf 1 juni 2024

Werk in uitvoering

We bouwen momenteel nog aan ons klantportaal. Mist u bepaalde informatie? Vraag ernaar bij uw account­manager.

keuringsinformatie tot 1 juni 2024