Woningcorporatie Woonstede wint Safety Award 2021

Voor de derde achtereenvolgende keer de Safety Award, categorie lifteigenaren winnen, kan dat? Jazeker! Woningcorporatie Woonstede doet het gewoon! Vorig jaar zeiden ze al: “Tot volgend jaar”. Niks gelogen dus. Hoe doen ze dat toch? Wij gingen weer langs met een grote slagroomtaart om verhaal te halen.

Wel was ons bezoek anders dan de afgelopen twee jaren. Toen kwamen we namelijk met deze én met de Safety Award voor de categorie liftonderhoudsbedrijven naar Ede. Enige teleurstelling zagen we dan ook bij liftonderhoudsmonteur Djihfhoe Wang toen we bekendmaakten dat er dit jaar geen award voor zijn afdeling is. Een reden heeft Djihfhoe er wel voor: “Vorig jaar ging Wil Peters, mijn collega-onderhoudsmonteur, met pensioen. Toen stond ik er even alleen voor, maar gelukkig kwam toen Nick Dennissen ons versterken. Ondanks dat Nick een goede monteur is, pakte hij natuurlijk niet direct de draad op van de geoliede machine die Wil en ik samen waren. Dat heeft blijkbaar consequenties gehad.”

Toch ziet Ronald van Londen, adviseur installaties en duurzaamheid, het niet winnen van de Award categorie liftonderhoudsbedrijven positief in: “Het houdt ons scherp. Ook Nick gaat ons verlaten en het team is klein, dus dat maakt ons kwetsbaar. Hoewel we graag weer een onderhoudsmonteur in ons vaste team willen hebben, werken we nu ook met ZZP’ers. Zo is er altijd een back-up als er iemand uitvalt. Al blijft het zeer lastig om goede onderhoudsmonteurs te vinden; beschikbare kundige handjes worden schaars!”

Nul afkeuringen

Maar we zijn hier natuurlijk niet om het te hebben over wat ze niet hebben gewonnen, want de Safety Award 2021 categorie lifteigenaren hebben ze wél. “En met een geweldig resultaat”, vertelt John van Vliet, directeur Liftinstituut. “Jullie zijn namelijk de enige lifteigenaar die nul afkeuringen heeft en dat is echt een fantastische prestatie! Blijkbaar hebben de veranderingen in het afgelopen jaar daar geen invloed op gehad.” Ronald: “We zijn verder ook niet van plan om te veranderen, want blijkbaar doen we het goed.” “Ook volgens de bewoners”, vult Djihfhoe aan. “Dat horen we geregeld terug. Ze vinden het fijn dat ze steeds een bekend gezicht zien en ze weten dat we er alles aan doen om te voorkomen dat een lift niet kan rijden. Gebeurt dat wel, dan zorgen we ervoor dat de bewoners toch mobiel kunnen blijven en zo min mogelijk overlast ondervinden. Bijvoorbeeld door de inzet van een alternatief zoals een trappenloper. We communiceren altijd goed naar onze bewoners, zodat ze niet voor onaangename verrassingen komen te staan en dat wordt zeer gewaardeerd.”

Op voorraad

Djihfhoe kent “zijn” liften als geen ander en is snel ter plaatse bij storingen. “Alle liften zijn binnen 20 minuten bereikbaar. We zijn er daarom snel als er een storing is die we niet op afstand kunnen oplossen. Ik ken de liften én de gebouwen goed, dus ik weet meteen waar ik moet zijn. Dat maakt het oplossen van een storing eenvoudiger. Daarnaast is alles ‘open’, oftewel, we hebben voornamelijk merkonafhankelijke liftcomponenten. Hierdoor kunnen we zelf alles oplossen en zijn we niet afhankelijk van externe liftbedrijven. Zo goed als alle onderdelen hebben we op voorraad liggen, zoals intercoms en besturingsonderdelen. Nieuw, maar ook gebruikt. Als we een lift renoveren, bewaren we namelijk altijd de bruikbare onderdelen. Moeten we wachten op nieuwe onderdelen, dan kunnen deze oude onderdelen tijdelijk worden geplaatst en kan de lift toch blijven rijden.”

Veiligheidskennis vanuit Liftinstituut

Duidelijk is dat Djihfhoe het goed onder controle heeft, al vindt hij het fijn af en toe de kennis van Liftinstituut in te schakelen. Djihfhoe: “We hebben een jaarplanning voor de keuringen en daar stem ik ook het onderhoud op af. Ik houd goed de liftwetgeving in de gaten, maar ik heb niet de tijd er continu bovenop te zitten. Het is fijn dat ik met vragen bij de inspecteur van Liftinstituut terecht kan. Ook als ik een idee heb en ik wil weten of het mogelijk is en of het mag, bel ik met Liftinstituut. Deze onafhankelijke kennis is heel waardevol. Ik leer ervan en het zorgt ervoor dat ik bij de les blijf. Het gaat uiteindelijk om de veiligheid van onze bewoners.”

Volgend jaar terug

Nee, volgend jaar kunnen we niet terugkomen met een award voor de categorie lifteigenaren, want deze mag maximaal drie keer achtereenvolgend gewonnen worden. Maar we kunnen wel volgend jaar met de Safety Award, categorie liftonderhoudsbedrijf naar Woonstede komen. Gaat dat lukken? “Reken daar maar op!”, zegt Djihfhoe direct. “We hebben nu weer alles op de rit. Er is een goede vervanging voor als ik er niet ben en we werken nauw samen met een extern liftonderhoudsbedrijf. Ik richt me nu meer op de controle van het uitgevoerde onderhoud en pak aandachtspunten na de keuring direct zelf op. Ik verwacht daarom dat we volgend jaar weer ‘als vanouds’ bovenaan komen. We hadden er toch stiekem op gerekend dat die zesde award er ging komen. Dus die lege plek moet volgend jaar opgevuld worden. Daar gaan we voor!”