Campagne voor veiliger liftgebruik raakte miljoenen

In een eerdere publiekscampagne zette het Liftinstituut zich actief in om het bewustzijn van liftgebruikers rondom veiligheid te vergroten. Aanleiding was een onderzoek waaruit bleek dat veel mensen zich niet altijd prettig voelen in een lift – niet vanwege de techniek, maar vooral door het gedrag van medepassagiers. Hoewel veiligheid vaak als vanzelfsprekend wordt beschouwd, reden destijds zo’n 3.000 liften in Nederland zonder geldig certificaat. Alle reden om de aandacht van de gebruiker te vragen.

Marco Waagmeester, toenmalig directeur Inspectie Nederland bij het Liftinstituut, zag het gebrek aan bewustzijn juist ook als een positief signaal. “Dat betekent dat wij als keuringsinstantie – en ook de andere partijen in de sector – ons werk goed doen. Toch vonden we het vanuit onze maatschappelijke verantwoordelijkheid belangrijk dat gebruikers beter weten waarop ze kunnen letten. Destijds gaf 25% aan zich angstig te voelen in de lift of bang te zijn om opgesloten te raken.”

Campagne en keurmerk

In de campagne werd onder andere het belang van het keurmerk in de lift benadrukt, zoals de zilveren ‘driehoek’ van het Liftinstituut. Met tv-spots en de interactieve website liftveiligheid.nl werden mensen opgeroepen alert te zijn en liften zonder keurmerk te melden. Waagmeester: “Door het publiek te betrekken, wilden we het aantal liften zonder certificaat terugdringen.”

Gedrag bepaalt veiligheid ook

“Maar het feit dat een lift veilig is, hoeft niet te betekenen dat het transport hiermee ook veilig is’’, benadrukt Waagmeester: “Dit hangt ook af van het gedrag van de liftgebruiker. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je hond strak is aangelijnd, zodat z’n riem niet tussen de liftdeur kan komen. Of dat kinderen niet met hun handjes tegen de glazen liftdeur staan. Ook daar besteden we in de campagne en op de website www.liftveilig.nl aandacht aan.’’

Informatieplatform voor gebruikers

Marketing manager Marjon Oosting geeft een korte uitleg over deze website: “Hierop kunnen liftgebruikers niet alleen liften zonder keurmerk melden, maar ook weetjes vinden over wat er in een lift gebeurt en tips voor een veilig gebruik. Ook staat op deze site een verkorte versie van de resultaten uit het door het Liftinstituut gehouden onderzoek en is meer informatie te vinden over lift-etiquette. Daarnaast kunnen liftgebruikers hun eigen tips en opmerkingen over of ervaringen met liften op de site kwijt. We hopen dat hier veel gebruik van wordt gemaakt!’’

Vrouwen voelen zich eerder onveilig dan mannen

Vrouwen denken vijf keer vaker dan mannen aan het vastzitten in de lift. Ze voelen zich ook om andere redenen niet altijd prettig in de lift. Het is daarom niet voor niets dat in openbare gebouwen, maar ook op andere plaatsen, liften door veel glas transparant worden gemaakt. Zo kan iedereen zien wat er in de lift gebeurt.

Mijn Liftinstituut - al uw keurings­informatie inzichtelijk

Het klantportaal Mijn Liftinstituut biedt u inzicht in uw keuringsrapporten, certificaten en liftgegevens. Heeft u nog geen toegang tot ons portaal? Vraag uw accountmanager naar de mogelijkheden.

keuringsinformatie vanaf 1 juni 2024

Werk in uitvoering

We bouwen momenteel nog aan ons klantportaal. Mist u bepaalde informatie? Vraag ernaar bij uw account­manager.

keuringsinformatie tot 1 juni 2024