Reparatie roltraptreden kan nu eenvoudiger en goedkoper

Treden van roltrappen en rolpaden kunnen beschadigen. Zeker in drukke winkelcentra en op stations. Scherpe stalen voorwerpen op de treden/paletten zijn de grote angst van menig gebouweigenaar. Die lopen vast onder de kamplaten en schaven vervolgens de relatief zachte aluminium ribben op het stavlak van de paletten af. Daardoor komt al snel de veiligheid van de gebruiker in het gedrang en is reparatie of vervanging nodig.

De schade kan dusdanig groot zijn dat alle treden moeten worden vervangen of gerepareerd. Dat kan zomaar om heel veel geld gaan en een stilstand van het roltrap/rolpad van vijf dagen tot gevolg hebben. Mulder Montage kan het schaderisico niet wegnemen, maar wel de reparatietijd en -kosten aanmerkelijk verlagen. “Tot op heden was vervanging van sterk beschadigde treden, of het oplassen bij lichte beschadigingen de enige optie”, zo legt Johan Sevenants, technisch manager bij Mulder Montage ons uit. “Bij beschadigingen aan enkele ribben is oplassen een goed alternatief voor vervangen. Oplassen lukt echter niet altijd vanwege soms sterk wisselende materiaaleigenschappen en het is ook erg arbeidsintensief. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een alternatief.”

Ter plaatse repareren

Hij vervolgt: “Het door ons ontwikkelde en inmiddels gepatenteerde G-ribsysteem biedt de mogelijkheid om snel en relatief eenvoudig beschadigde ribben te repareren. Dit kan zelfs op locatie plaatsvinden zonder de treden/paletten uit te bouwen. Daardoor kunnen we de reparatietijd terugbrengen tot één dag. Eerst reinigen we het beschadigde oppervlak. Daarna brengen we een mal aan en vervolgens brengen we op de plaatsen waar aluminium is weggesleten/afgebroken een kunststof composiet aan. Dit laten we uitharden. Tot slot halen we er, indien nodig, even een schuurpapiertje langs en ‘klaar is Kees’. Het klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. Het heeft ons drie jaar gekost om de G-rib te ontwikkelen. Het ontwikkelen van de mallen, kiezen van het juiste composiet en het uitgebreide testen – bijvoorbeeld één jaar op een drukke verkeersroltrap – nam veel tijd in beslag. Het composietmateriaal is weliswaar minder hard dan aluminium, maar wel taaier, waardoor het niet snel uitbreekt.”

Voldoen aan de roltrapnorm EN 115

De norm NEN-EN 115 stelt eisen aan vormgeving en aan dynamische, statische en torsiebelasting van treden/paletten. Aan de ribben worden vormgevingseisen gesteld. “G-rib voldoet aan deze eisen”, aldus Sevenants. “We laten het Liftinstituut nu een bevindingenrapport opstellen. Zo’n onafhankelijk veiligheidsonderzoek is voor ons belangrijk om de kwaliteit te laten controleren en het biedt de klant extra zekerheid. Hierin wordt onderzocht hoe het materiaal loslaat of uitbreekt, als dat het geval zou zijn. En welke risico’s dat met zich mee brengt. Ook worden beschadigingsrisico’s door naaldhakken en wielen van winkelwagens onderzocht en wordt een ‘val’proef uitgevoerd.”

Geen foto’s

We wilden ons als redactie eerst overtuigen van de mogelijkheden van het systeem alvorens er over te schrijven, en dat mocht. Foto’s tijdens de reparatie mochten we helaas niet maken. Gelukkig kunnen we u het resultaat van de reparaties wel tonen en dat is veelbelovend.