Wietze Visser van Liftinstituut over 81-20/50: “Grote fabrikanten lopen voorop”

Op 31 augustus 2017 wordt de nieuwe liftennorm EN 81-20/50 officieel van kracht. De nieuwe norm EN 81-20/50 mag nu al toegepast worden. Wietze Visser, productspecialist certification bij Liftinstituut, over zíjn ervaringen rond de implementatie van de nieuwe norm.

Wat de EN 81-20/50 betreft geeft Visser aan dat er duidelijke verschillen zijn in de markt als het gaat om het voorbereiden op levering conform de nieuwe norm. “Grote internationale liftfabrikanten, zoals OTIS en KONE, zijn al heel lang actief met het aanpassen van hun liften op de nieuwe norm. En dat moet ook, want bij grote projecten is de aanlooptijd lang. Zo wordt er in de fabrieken nu al gewerkt aan liften die medio najaar 2017 opgeleverd moeten worden. En dat zal conform de bepalingen uit de EN 81-20 moeten plaatsvinden.”

VEILIGHEIDSCOMPONENTEN BOTTLENECK

Visser reist met zijn collega’s de hele wereld over om de zogenaamde modelliften en veiligheidscomponenten van liften te certificeren. “Het Liftinstituut is notified body voor het complete werkveld van de Richtlijn liften, dus we zitten midden in de certificatietrajecten op basis van de nieuwe norm.” Probleem is volgens Visser dat de veiligheidscomponenten die toegepast worden in deze modelliften, 81-20/50-gecertificeerd moeten zijn om toegepast te mogen worden in de, conform deze nieuwe norm, te ontwikkelen liften. “De veelal relatief kleinere liftenfabrikanten lopen in een aantal gevallen achter door vertraging bij de certificering van hun ingekochte veiligheidscomponenten. De grote fabrikanten hebben hun toeleveranciers behoorlijk onder druk moeten zetten om tijdig voorbereid te zijn op levering conform de nieuwe norm. Ook omdat dit voor hen een noodzakelijke stap was om hun modelliften voor certificering te kunnen aanbieden.”

10% GECERTIFICEERD

Visser schat dat momenteel (maart 2016) nog maar 10% van alle veiligheidscomponenten gecertificeerd is op basis van de EN 81-20. “Ook de kleinere lokale liftenfabrikanten/installateurs, die vaak meer dan de grote fabrikanten componenten inkopen, lopen daar nu tegenaan. Als zij niet heel snel vaart maken, hebben ze straks echt een probleem. Belangrijk is dat zij zich ervan overtuigen dat hun toeleveranciers klaar zijn voor levering conform de nieuwe norm. Nieuwe certificatietrajecten zijn nodig. Ook waar het gaat om de documentering verandert er het een en ander.”

NEDERLANDSE INSTALLATEURS OPGELET

Dit geldt ook voor de Nederlandse liftbedrijven die liften opbouwen uit op de markt vrij beschikbare componenten. Visser adviseert hen om zo snel mogelijk hun toeleveranciers te vragen of zij al klaar zijn voor de nieuwe norm.